Tuesday 14 August 2012

Majlis Tadarus Al-Quran dan Iftar

Assalamua'laikum..
Ramadhan yg ke 25. Alhamdulillah, masih hidup lagi pada bulan Ramdhan ini. :)

Hari Ahad, 12 Ogos 2012 bersamaan 24 Ramadhan 1433,  SAR ABIM seluruh N.Sembilan mengadakan Majlis Khatan Quran dan Iftar Bersama dekat Masjid Negeri. Awal pagi kitorang dah bertolak dari Masjid Senawang naik bus..Aku dengan ustazah Rozaimah naik bus sebagai guru pengiring. Pagi- pagi lagi tengok muka anak-anak murid, dorang punye la excited nak pegi pogram tu.
Aku tak faham budak yg depan ni dah kenapa.. :0

Sampai je sana, Solat Dhuha..Then, ustaz Hanafi bagi taklimat..Kebetulan masa untuk pogram LDK pagi sampai Zuhur, aku jadi fesi untuk pogram tajwid. Kumpulan aku, ada budak-budak dari darjah 1- tingkatan 1. Ada jugak ibu bapa yg saja-saja hantar anak depa ke pogram tu walaupun anak bukan dari sekolah SARA Abim. Ada 22 orang semuanya adik-adik tu. Nama kumpulan aku " Soleh Solehah". Nampak comel je nama kumpulan tu..hahaha..Lepas Zuhur ada xtiviti explorace. Budak- budak suka betul dengan explorace tu. Explorace tu kira simple,tapi memang best pon sebab para peserta kena datang kat setiap check point , then kakak-kakak dan abang-abang fesi akan tanya apa saja soalan tentang tajwid. So, dipendekkan cerita, Alhamdulillah. Kumpulan "Soleh Solehah" menjadi juara bagi keseluruhannya.Seronok betuk depa. Yang akak fesi ni tak dapat apa hadiah pun..Sedih betol.huhuh...

Adik-adik kumpulan "Soleh Solehah".

So. petang tu, Majlis Khatam Quran lepas solat Asar..Ustaz Husaini, Naib Juara AQ 5 pun ada memeriahkan majlis tu dengan membaca ayat2 suci Al-Quran dan alunan selawat. Memang best la dia baca Quran tu. .Lepas majlis tu, bersedia masing -masing untuk berbuka. Masa berbuka tu, ak puas carik tempat duduk nak duduk dengan ustazah besar ( guru besar ) sekolah aku ni, tapi dia pun hilang mana. Jadi aku tgok meja dekat anak-anak murid aku tu kosong,  aku pun pergi duduk dengan dorang. Seronok betul dapat berbuka dengan dorang semua. Aku rasa tu la masa yang terakhir dapat bersama-sama duduk dengan dorang borak-borak..

Yang tengah tu Farhan. Anak kesayangan, sayang la sangat~~ :D

Balik tu, kitorang tunggu la uncle India bawak bus pagi tu jemput. Janji pukul 7.45mlm nak jemput, tapi sampai 8.30 tak de poon. Janji keling betul. Aku kat luar masjid Negeri dengan budak-budak tu dah macam ape ntah. Dah la masa balik tu, aku sorang je guru pengiring yg kena naik bus.Ustazah Rozaimah dah balik dengan suami dan anak-anak dia. Memang betul-betul menguji kesabaran bila kena uruskan 35 budak dalam keadaan letih. Masa dalam bus, baru teringat, yang bg telekung aku tinggal kat tepi jalan, tempat tunggu bus tadi.Dok sibuk uruskan budak-budak sampai diri sendiri tak terurus. Fffuuhh!! Memang kena bersabar betul.

~Aisyah-Aku-Faiz-Izzah-Auzai~

Sampai masjid Senawang, mak ayah budak2 ni datang jemput. Ada dua orang budak yang aku tolong hantarkan balik. Lepas hantar tu, aku pergi balik Masjid Negeri ambik balik beg telekung tu. Sebelum tu call Kak Mimi suruh dia tolong tengokkan beg tu dan pegangkan kebetulan dia terawih kat sana. Bukan la takde telekung lain, tapi telekung tu sungguh bermakna buat diriku, tu yang bersungguh nak pergi ambil cepat-cepat..huhuhu..

Balik tu, solat then terus pengsan.~~ Esoknya nak ke sekolah mengajar pulak.

Apa- apa pun, ni pengalaman yang tidak akan dilupakan oleh manusia bernama aku.. Macam mana aku rasa aku dah sayang sangat- sangat dekat anak-anak murid aku semua. Bila ada masalah, tengok muka dorang pun dah kira happy.Kira macam permandangan yang indah la kalau tengok dorang ni, walaupun kadang2 mnyakitkan hati jugak.Hheheh.. Ingat lagi mak aku kata, " Jangan marahkan sangat dengan budak-budak ni..Antara kita dengan budak2 tu, kalau kita mati kita belum tntu masuk Syurga terus, tapi kalau dorang tu mati memang comfirm masuk syurga ". Tu sebab bila ngajar, aku rasa aku sedang belajar untuk diri aku sendiri. Antara aku dengan dorang, aku la paling banyak dosa. T___T

Berharap, semoga mereka semua tidak melupakan aku, kerana dalam setiap doa ku, akan aku selitkan doa untuk mereka..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...