Sunday 24 July 2011

Tak susah,senang je.. (:

Assalamualaikum.. :)

"Tak sombong la.."

Ade orang tegur saya ni sombong..Saye ni tak senyum pon bila berselisih dengan dia..Ehh..!! Saya tak sombong pon la..Betulll..!Percaya lah.!Saya suke tersenyum aman kepada orang ramai. :D
Senyumlah bro.! :)

Tapi, bila saya tak senyum atau bermuka cuka, mereka anggap saya ni sombong..Sumpah.! Saya tak sombong poonn..!!Saya akan senyum pada orang2 yang sepatutnya sahaja.Kalau saya tak senyum, maknanya saya tak perasaan anda yg berbadan dua atau berbadan kecik..T__T. Ramai kawan2 saya yg berlainan jantina terutamanya kata saya ni sombong, sebab jarang nampak saya tersenyum dengan mereka.Eh.!! Kene ke aku senyum kat u alls tanpa sebab..Sampailah masuk ke U, saya masih tak biasa untuk tersenyum di hadapan mereka yg berlainan jantina. ( sila muntah hijau..) xD

Tapi, untuk pengethuan anda semua, tak bermakna saya tak senyum saya sombong..Perkara yg paling mudah untuk saya buat kebaikan dan dapatkan pahala ( InsyaAllah..) cume dengan melemparkan SENYUMAN. :)
Dengan bermulanya senyuman itu lah, permulaan untuk saya berkenal2 dengan orang lain.Dengan senyuman yg pertama kita lemparkan, orang akan memberi persepsi yg baeeeeek punyeeeee kepada kita..Tak pecaye.?Cube lah..!! :)

Saya suka senyum dan saya bukanlah orang yang sombong..Saya taknak jadik orang yang sombong..Nak tawu kenapa....??.. Sebab Allah ada sebut dalam Kitab Furqan..

“Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. “ (QS. Luqman:18)

Hadith.

Dari Abdullah bin Mas’ud ra dari Nabi Muhammad saw, beliau bersabda: “Tidak akan masuk sorga orang yang di dalam hatinya ada sifat sombong walaupun hanya sebesar atom.” Ada seorang laki-laki berkata: “Sesungguhnya seseorang itu suka memakai pakaian yang bagus dan sandal/sepatu yang bagus pula.” Nabi Muhammad saw kembali bersabda: “Sesungguhnya Allah itu indah, suka pada keindahan. Sombong itu menolak kebenaran dan merendahkan sesame manusia.” (HR. Muslim)


senyumlah seperti Rasulullah..

Ok.! itulah sebabnya saya rasa tak patot dan tak bagus kalau saya jadik orang yang sombong ni.Eh! Tak rugi apa-apa pon la.Dapat pahala ade lah.Hati kita pon tenang.Orang ramai suka dan sayang kat kita nanti..Tapi berpada-padalah ye. :)

Lemparkanlah senyuman kepada semua orang meskipun dihati kita ada segunung beban masalah.. :)
Itu yg saya cume setiap kali berada dalam masalah.

Tersenyumlah.. :)

2 comments:

  1. slalu kna kot...huhu..dicop smbong. pdhal bkn sombong pon.

    ReplyDelete
  2. law jnis muka msam lgi sush..kdg2 dh syum tp org tetp kta xseyum.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...