Saturday 9 October 2010

:: AHLI MANTIQ ::

Mesti ade sesetengah orang pelik dengan tajuk aku kali ni..sebab ape..haa..Meh sini cheq nak habaq mai...
Nak dikatakan,minggu ni minggu yang paling memalukan la untuk aku, di samping minggu yang memenatkan.Dengan test nye + kelas malam + presentation + dan segala macam lagi yang sepatutnye dijalani bagi diri setiap orang pelajar..Ok..kisahnye bigini..
Jeng..
Jeng..
Jengg........
Suatu petang yg panas terik macam kat gunung sahara, iaitu di UniSZA.
HARI : Selasa
TARIKH : 5 Oktober 2010
MASA : 4.12 pm ( time ni azan sayup2 berkumandang )

Aku dengan sorang lagi member group discousian,nama nye Linda,orang Besut,..

Aku : Ustaz, nak tanye pasal mantiq boleh tak..??kawan aku yang Linda sebok g beli air Holick.time tu la die nakg beli macam2..!!
Ustaz : Ha..ape die mek..cepat siket! (panggil aku MEK pulak!)
Aku : Ni haa, ustaz..tau x pasal bende ni..kalo tak tahu, tolong terjemah siket pon xpela..Kitorng da terjemah gune kamus pon, berbelit2 dapatnye.Tak paham langsung..
Ustaz : ( Sambil tgok ketas aku tue..)..Aishh..!!..saye tak pandai Mantiq nie.Mantiq ni bukan bidang saye..( Tgok lagi ketas aku tu..)..Saye tak reti la..
Aku : Alaa..xkan ustaz tak tahu..ustaz nie..
Ustaz : Kamu g bilek bawah sane ( tunjuk kat bilik2 lect2. sambil sebut2 name lect2 mantiq yg lain )..Sane kamu tanye la..
Aku : Ustaz, betul ke ustaz tak tau nie..( tnye x boleh bla )
Ustaz: Ye...saye tak tau..( sambil tesengeh2..)
Aku : haa..nanti saye bagi tawu sume lect ..saya kate ustaz Aqila tak tau Mantiq.taknk aja saye Mantiq..
Ustaz : Eh.!!..Ha..kamu pergila bagi tawu..saye tak takot pon..( ustaz gelak..dan berlalu pergi ) .

Aku pon g la library, bagi tau kawan2 lain yg aiku c dapat nk carik maksud yang kitorang nak. Dipendekkan citer nye, dalam minggu ni, 3 kali aku kene jumpe ustaz tu.2 kali untk kelas nye..dan 1 lagi ade test Aqidah..Yang paling mengainbkan, masa kelas, Ustaz g ghoyak 1 kelas yg aku ni AHLI MANTIQ..Aku ulang ye..AHLI MANTIQ!..kalo setakat dalam kelas aku yg 60 lebih orng tu xpe gak..ni dekat kelas yg 1 fakulti untk sem aku tu..ade 300lebih orng di g cite. Malu yang teramat sangat rasenye..~~~ Kawan - kawan aku dah mule ejek aku dengan gelaran ahli mantiq..ooh~!..sangat kejam kamu semua ye.!Mane aku pergi je, sape yang dah tawu cite tu mesti ejek macam tu.. korang kuarang asam la weeii!!~~~ Tapi, aku nak amik challenge kat situ.Panggil la aku dengan gelaran tu, mane tawu Mantiq aku sem ni dapat A.subjek susah tu..hik3!!~ Bu the way..korang doakan untuk aku..dan kalau korang taknak doakan yang terbaik kan untk aku, aku sentiasa mendoakan korang..sebb aku sayang korang taw kawan2..!! *************************************************************************
mantiq : *Mantiq adalah sebuah ilmu yang membahas tentang alat dan formula berfikir, sehingga seseorang yang menggunakannya akan selamat dari cara berfikir yang salah. Manusia sebagai makhluk yang berfikir tidak akan lepas dari berfikir. Namun, saat berfikir, manusia seringkali dipengaruhi oleh berbagai tendensi, emosi, subyektif dan lainnya sehingga ia tidak dapat berfikir secara jernih, logik dan objektif. Mantiq merupakan keupayaan agar seseorang dapat berpikir dengan cara yang benar, tidak keliru.*.

Untuk ilmu bersama..=)
ILMU DEMI FAEDAH INSAN

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...