Sunday 22 January 2012

I'm Sorry,Now I'm Walking Away.

Assalamua'alaikum..

Hari ni tiba-tiba ada mood nak tulis blog..Padahal rasa masa macam tak sesuai je nak tulis kat blog, tapi kali ni,biarlah..Rasa nak mencoretkan sesuatu..Sesuatu yang saya rasa kalau simpan, rasa macam sakit sangat hati ni..

Sekarang ni, tengah nak ambil masa nak lupakan sesorang.Memang betul, time kite susah lah kita nak ingat Allah. T__T. Macam Allah tu ade time susah je, walhal Allah ade tiap masa, tiap tempat dan lebih dekat dari urat leher kita sendiri.Kita akan perasan semua tu bila kita rasa kita sangat-sangat memerlukan Dia kan..?

...So, i just wanna share to all of you..Cara ni, bile sedikit sebanyak saya share, mungkin boleh tingkatkan semangat saya nak lupakan dia juga. Takkan saya nak suruh orang lain buat, tapi diri sendiri tak buat-buat pulak.

1. Back to Allah.
Rindukan saat-saat beribadah dan mengadu pada Allah. He knows the best of you.Mungkin sebelum kecintaan kita kepada Dia tak cukup banyak dan berbillion-billion menandingi orang yg kita sayang itu.Bersyukrlah, Allah masih menyayangi kita, dan mahu kita kembali kepadaNya.

2. Reciting Al-Quran & Zikr
Selalu rajin baca Al-Quran, atleast 2@3 muka surat sehari.Tak kira kita sesibuk mana pun jangan tinggalkan bacaan itu.Lebih baik dan power nye bila kalian baca sekali terjemahannya sekali.Baca dan tadabbur lah Al-Quran yg kita baca tu, biar meresap dan menjalar kedalam jiwa kita makna setiap ayat-ayat itu.

3. Motivate urself.
Fikir positif, apa yang terjadi ada hikmah dari Allah.Jangan ambil masa sedih terlalu lama. Kita hamba Allah, takkan lari daripada masalah dan ujian dariNya. Face the faith is better than melawan takdir Allah.

4. Berkawan lebih baik daripada berkasih.
Berkawan lah dengan sesiapa pun.Dan kawal lah cara kita berkawan tu.Hilangkan rasa sedih dihati dengan sibukkan diri dengan kawan-kawan.Penting!!!Elakkan untuk ceritakan,megadu masalah yg kita hadapi, tak kira la apa-apa masalah pun elakkanlah meluahkan pada kawan lelaki, if awak perempuan la.Mula-mula simpati as fren,pastu terbabasss...

5. Relax dan cool. Walaupun pura-pura.
Jangan terlalu meratapi.Menganggap bahawa dunia dah kiamat, dan esok dah tamat jika dia tiada disisi.Life must go on.Kalau kita rasa macam tu pun, pura-puralah kita masih ok.Jangan tunjuk kat dunia yang kita kalah dengan cinta yg tak berkesampaian.

6. Memaafkan.
Memang agak susah nak buat, tapi memaafkan adalah perkara yg perlu dan patut kita buat bila semuanya dah berakhir.Ye, maafkan lah dia.!Hati pun insyaAllah, Allah akan penuhkan dengan ketenangan.
7. Berdoalah.
Berdoa supaya kita dipertemuakan dngan insan yang lebih baik yang mampu membimbing kita ke JannahNya. Jika tidak didunia, InsyaAllah di Syurga kelak.Perbaiki lah diri kita untuk dapat yg lebih baik.

Rasenya, cukup dan hanya ini yang saya mampu kongsikan dengan kalian semua.Perkongsian ini sedikit sebanyak untuk diri saya jugak yang tengah sedih ni.T__T. Kalau ada cara yang lain, boleh kongsi dengan saya dan kawan-kawan diluar sana. :) Mohon doa kalian doakan untuk saya supaya dapat yg terbaik.

`Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya . Ia mendapat pahala dari (kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya . (Mereka berdoa) , `Ya Tuhan kami , janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau khilaf ' .(Al-Baqarah , 284-286 )


Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” ( Al-Baqarah 2: 216)

"Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang" (Al-Raad : 2).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...