Thursday 13 January 2011

joiN CONtest : IBu ENkgKAulah Ratu HatiKu..

Assalamualaikum :)
Ini merupakan first contest yg aku join dalam dunia blog ni.Al maklumlah, baru je menjejakkan diri dalam dunia blog ni.Entah kenape aku rase terpanggil untuk join contest ni, mungkin contest ni bukan macam contests yg lain2 yg penah rakan2 blogger anjurkan..

Contest ni dianjurkan oleh pemilik blog SUDIRMAN ye ... !


Ibu + Emak + Mama + Ummi + Ma.. macam2 panggilan kite gelarkan @ panggilkan kat ibu kite.Aku pulak, panggil ibu aku dengan panggilan mama..Nama mama ialah Faridah binti Yahaya..Beliau berumur 56 tahun dan merupakan suri rumah sepanjang masa..Mama merupakan ibu yang paling baik dan penyayang yang takkan aku gantikan sepanjang hidup saye dengan ibu yang lain.. Adek beradik ade aku ade 6 orang dan aku yang ke 5..Dalam adik beradik aku tu, aku la yang paling mama sayang lebih siket..Tak lebih mana pon..lebih siket je..Sumpah!!.Tak tipu taw.!!Sebab ape?? Sebab nye, dalam adik beradik aku, aku sorang saje yang kini menuntut pelajaran dalam bidang agama.. ( Dip. Al- Quran & Sunnah )..Jadi, di situ ade kelebihan2 aku yang tak ada pada adik beradik yang lain..

Kenapa aku sayang mama..??


Aku memang sayang sangat kat mak aku..!! kalau nak diceritakan perngorbanan mama kat aku sejak aku ade dalam kandungan lagi, memang tak terkira..Siapalah aku kalau tiadanya mama.. Tapi, yang membuatkan aku sayang sangt kat mama sebab mama banyak beri nasihat- nasihat yang berguna kepada anak-anaknya even anak-anak die dah besar panjang dan ade jugak yg dah kawin..Mama memang sangat tegas dalam menitik beratkan dalam soal2 agama ni.Kadang-kadang, nak membuat sesuatu perkara tu, mama la tempat rujuk yg pertama. Segala masalah tak kire la dalam pelajaran, kawan-kawan dan macam2 aku kongsikan dengan mama..Cerita yg mak aku ni punye la garang dalam bab agama ni,ade 1 masa tu.....aku ingat lagi mase aku form 5, aku ikut mama pegi surau ade kuliah maghrib..Bile dengar kuliah tu, mule la mate nk di rasuk syaitan dan aku pon tetidur.Mama ape lagi, cubit peha aku..Saket die, tuhan je yang tau..heheheh...Tu baru perkara kecik2, belom pekara yg berat2...huhuh..!

Apa impian @ azam aku untuk masa2 tuanya..??

Banyak impian @ azam yg aku nak laksanakn kat mama dan ayah, but expecially my mom..Tapi, impian yang paling2 nak aku laksanakan dengan mama ialah pergi melakukan umrah & haji bersama2 mama..Macam tahun lepas, nama mama naik panggilan untk melakukan haji..Mama kene bagi jawapan kat pihak Tabung Haji sama ada nak terima @ tidak sekiranya ada kekosongan dalam jemaah yg tidak ingin pergi.Yang sangat menyedihkan, mama bagi jawapan " tidak terima" disebabkan kekurangan wang..Aku tahu, mama memang sangat sedih dan beliau pernah bagi tahu aku yg dia takde impian lain selain pergi mengerjakan haji ke rumah Allah.Jadi, aku harap impian ni akan aku laksanakn bukan kepada mama, bahkan kepada ayah jugak.InsyaAllah..
Tiada apa yg dapat diganti selain dengan kasih syg seorang ibu.. :)

Apa hal yang paling nakal yg pernah aku buat....??

Aku tak tahu la kisah ni nakal ke tak, tapi cite ni memeg banyak terkesan dalam hidup aku.. citernye macam ni..masa aku awal tingkatan 4, aku dapat tawaran masuk ke sekolah agama berasrama penuh..Masa tu, mak aku la insan yg paling happy and excited nak aku masuk kat sekolah tu..Mama taknak gune duit gaji ayah and mama sanggup la kuarkan duit tabung haji die untuk beli barang2 persianpan nak masuk sekolah tu..Sepanjang kat sekolah tu, aku rase tension sangat, tambah2 lagi belajar science stream..dengan subjek agamanye..Ckup 2 minggu, aku call mama, aku kate aku tak tahan nak belajar kat situ lagi.Masa call tu, aku dengar suara mak mule berubah.Mama sedih sangat, tapi mama ikut kan kehendak aku.Aku nk pindah sekolah dulu balek dan belajar agama + akaun..Nak dikata kan mama memang terasa dengan aku, lepas mama ambik bawa aku balik dari sekolah agama asrama penuh tu, mama tak cakap dengan aku selama 2 minggu..Lepas tu, nak daftar ke sekolah lama balik pon, mama tak uruskan.Mama tak ambil pedulik lagi pasal aku..Aku sendiri pegi sekolah dan uruskan kemasukan aku kesekolah tu balek..Time tu rase macam anak terbuang rasanya..Sedih woo..!!..Dah 2 minggu tu, aku jumpe mama face to face dan mintak ampun kat mama sebab buat pekara macam ni dan berjanji yg aku akan belajar sungguh- sungguh.. ( jap!!..anak element2 nakal tak disitu..??..heheheh..)

Sekadar renungan bersama.. :
Dari Abu Hurairah dia berkata telah datang kepada Rasulullah saw seorang laki-laki lalu bertanya: “Wahai Rasulullah siapakah yg lbh berhak utk saya pergauli dengan baik?” Beliau menjawab “Ibumu” dia berta lagi “Kemudian siapa?” Beliau menjawab “Ibumu” dia berta lagi “Kemudian siapa?” Beliau menjawab “Ibumu” dia berta lagi “Kemudian siapa?” Beliau menjawab “Ayahmu”.
mama, saya & ayah..

Rasenye cukup la setakat ni, harap2 saye penuhi semua syarat2 yg diberiakan..ok hencik SUDIRMAN..! :)
* Seronok rasenye dapat cerite kisah tentang ibu kite..Kan.?Kan..?*

p/s : tulis dlm keadaan batuk..uhhhukk2!!.. :)
: entry paling panjng..eehehehkk!

7 comments:

  1. yeh..sayangi mak anda selamanya..tiada dua didunia ini melainkan satu.link blog telah dimasukkan ke dalam list blog join contest..tq yer

    ReplyDelete
  2. tahniah sebb anjrkan contest ni.. time kaseh.! =)

    ReplyDelete
  3. all the best n gud luck!! sgt menyedihkn.. trharu rsenye bile man bce blog ni... papepun best.. hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...